Prawidłowe żywienie rodziny

W codziennej pracy gospodyni wiejskiej, w dzień powszedni, czy w święto, latem czy zimą, dużo czasu zajmuje przyrządzanie posiłków dla domowników. Zadanie to nie jest łatwe i proste, tym bardziej, że żywimy dzieci, młodzież i dorosłych, których potrzeby pokarmowe są różne. Produkty, przy dużej ich różnorodności w naszym gospodarstwie możemy właściwie dobierać i łączyć w pokarmach, tak aby posiłki były smaczne, zdrowe i urozmaicone. Prawidłowo dobrane produkty w posiłkach zaspokajają potrzeby pokarmowe właściwie dla wieku domowników, wykonywanej pracy czy pory roku.Żmudne i długie badania naukowców wykazały, że różne choroby wywoływane są nieprawidłowym odżywianiem.

Smutnym i przykrym dla matki objawem choroby jest skrzywienie nóżek u dziecka zaczynającego chodzić, powolny wzrost dziecka i mizerny jego wygląd. Są to objawy nie leczonej krzywicy, której jedną z przyczyn jest nieprawidłowe żywienie.  Szybko psujące się zęby u dzieci i młodzieży, złe widzenie o zmroku, dolegliwości wynikające ze złego trawienia – to także skutki nieodpowiedniego żywienia. Podobnych schorzeń wynikających z nieprawidłowego żywienia jest wiele. Przyczyną ich najczęściej jest niewiedza z tego powinno się składać nasze pożywienie, oraz umiejętność przyrządzania posiłków.

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest i jak gotować musimy wiedzieć, z czego mają się składać posiłki i jak je przyrządzić, aby były odpowiednie dla tych, dla kogo je przeznaczamy. Posiłki bowiem muszą w pełni zaspokoić potrzeby organizmu ludzkiego. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do dzieci, które rosną i przybierają na wadze. Człowiek dorosły musi spożywać także odpowiednią ilość właściwych pokarmów, aby mógł normalnie żyć i pracować.

Najważniejszym składnikiem ciała jest białko, dobrze nam znane w postaci produktów zwierzęcych, jak: mięso, mleko, jaja, sery. Poza białkiem w skład ciała ludzkiego wchodzą różne składniki mineralne, tłuszcz, niewielkie ilości cukrów i woda.

Białko i składniki mineralne nazywamy budulcem, ponieważ z nich przede wszystkim zbudowane są nasze mięśnie, narządy wewnętrzne, skóra i kościec. Prawidłowo więc będziemy żywić wtedy, gdy dostarczymy organizmowi tyle budulca, ile go on potrzebuje. A więc dziecku, które, jak wiemy, rośnie musimy dostarczyć więcej budulca niż dorosłemu człowiekowi.

Ale zadaniem prawidłowego żywienia jest dostarczenie nie tylko składników budulcowych, lecz także takich, które dają siłę do poruszania się, do pracy, utrzymują ciepłotę naszego ciała. Takimi składnikami są przede wszystkim tłuszcze i cukry. Dlatego też składniki dające głównie siłę do pracy i utrzymujące ciepłotę naszego ciała mogą być porównane do paliwa.

Poza produktami, które dostarczają budulca i paliwa, konieczne jest także spożywanie warzyw i owoców. W warzywach i owocach znajdują się ważne dla naszego organizmu składniki, zwane witaminami. One to sprawiają, że i inne składniki pokarmowe są przez nasz organizm przyswajane i wykorzystane. Witaminy nie stanowią ani budulca, ani paliwa – są jak gdyby regulatorami wszystkich czynności naszego organizmu.

Wszystkie składniki pokarmowe – białko, cukrowce, tłuszcz, składniki mineralne i witaminy – znajdują się w różnych produktach spożywczych i w różnych ilościach.

Nie ma takiego produktu, który by sam jeden mógł zapewnić zdrowie i zaspokoić wszystkie potrzeby organizmu. W pewnym stopniu produktem takim jest mleko, ale tylko w pierwszych miesiącach naszego życia dziecka.

Po zapoznaniu się z wartością poszczególnych produktów musimy tak je dobierać, aby w przyrządzonych potrawach dostarczać naszym domownikom pożywienia odpowiedniego do wieku i wykonywanej pracy.